muzics


Sunday 24 March 2013

abu





Seperti selalu, bangun pagi tu lepas mandi apa semua, turun bawah, pergi ke dapur, lihat sarapan apa yang disediakan oleh mama. dari tingkat atas lagi aku boleh bau pisang goreng. hmmm (tarik nafas) ikut jejak langkah bau tersebut sehingga lah aku tiba di dapur. hish ayat novel gila. aku tengok goreng pisang ada dalam 6 ketul kot (eh panggil ketul ka?) pastu tepi dia ada air teh o panas. hm tunggu apa lagi. aku perabis kesemua sekali pisang goreng tu (feel lapar). pastu aku dok rasa macam tak kenyang ja. tunggu apa lagi, aku pi buka api dapur, potong pisang jadi dua, aku potong dalam 4 biji ja. nasib  baik pisang tu semua besar besar. then letak pisang dalam adunan dia (tepung beras + garam + aji no moto). lepas dah panas belanga, aku pun goreng la pisang tadi. hm makan sampai tersandar dekat kerusi (huduhnya perangai anak dara ni). lepastu bla bla bla masa berjalan sampai la pukoi 1.30 petang.

mama cakap " ika lekas bersiap. kita nak pi kenduri rumah kak husna dekat pendang"

aku dengan langkah yang lemah longlai pun capai tuala, masuk bilik air, buat apa yang patut. lepastu pakai baju kurung, sembahyang zuhur. dah habis sembahyang aku pun pi la bersiap siap. sapu bedak sikit, pakai tudung pastu tadaaaaa siap! pastu pakat turun bawah semua masuk dalam kereta, mulakan perjalanan dengan membaca doa. pi tala kot jitra dulu ambik along sebab harini along jaga kedai mama. lepas ambik along kona balik ke arah bukit indah. masuk highway sana. pandu punya pandu sampai la ke pendang. yess dah sampai pun setelah hampir sejam kot duduk dalam kereta. kebas habis segala sendi sendi dan tulang belulang aku ni. dapat keluar dari kereta dok rasa syok gila. (syok macam baru menang pingat gangsa acara lompat kijang).

kami sampai pun dalam pukoi 4 petang lebih kurang. tu pun ramai lagi orang kat kenduri. cedok makanan, pi pilih tempat duduk, enjoy your meal (konon macam makan kfc ja). lepas dah kenyang, pi masuk dalam rumah tengok pelamin dengan bilik tidur. ha tunggu apa lagi, dekat pelamin tu kami dok bergilir gilir tangkap gambar (macam first time ja tengok pelamin). *geleng kepala*. lepastu balik.

then mama cakap "alang alang kita ada dekat sini dah, elok sangat la kalau kita singgah rumah toksu dulu"

bawa kereta masuk dalam kawasan kampung yang laluannya sempit untuk dua kereta kalau bertembung. sampai sana, wahhh luasnya kawasan ni. salam toksu dengan isteri dia. dalam kami tengah asyik salam menyalam dekat luar tu tiba tiba jeng jeng jeng

mama : "samer, ika, along, baby, tengok tu! ada monyet a.k.a. kera tengah dok syok lari ramai ramai dekat hutan tu"

kami : "wahhhh banyaknya monyet" (muka teruja)

kami bukannya nak masuk rumah toksu dulu tapi kami pakat pi dekat monyet monyet tu. takda la pi dekat sangat. kena tokak dengan monyet masuk ICU tiga hari apa pun tak boleh. so, langkah keselamatan perlu diutamakan, dah rasa macam bosan tengok monyet monyet tu lama lama kami pun masuk la melawat rumah toksu. sampai dekat dapur, nahhh ada anak monyet dalam sangkar seekor. alolololo comei ja muka monyet tu. toksu kata umur dia baru satu tahun 3 bulan. nama dia ABU. kecik lagi badan dia so kami tak la takut sangat nak pi dekat main main dengan dia. yang lagi comeinya bila monyet tu asyik hisap jari dia ja. alaaa kesiannya dia. lapar eh? dah penat melayan dia aku, samer, baby dengan along pun pi la dekat ruang tamu. minum air, makan sikit sikit sambil dengar mama dok sembang dengan toksu dan isteri dia. lepastu bermulalah alkisah riwayat hidup monyet tu. isteri toksu cerita.

"monyet tu waktu jumpa dia dalam hutan kecik lagi. badan pun masih merah. ada bulu sikit sikit ja. anak maksu jumpa dia keseorangan dalam hutan sambil menangis. agaknya mak ayah dia meninggal ataupun lari tinggai dia sebab dia masuk dalam perangkap yang kami buat untuk hidupan liar"

aku pun capai tisu yang entah datang dari mana sambil meneruskan penghayatan (k tipu ja)

"kami kesian kat dia tu yang kami bawak dia balik. alhamdulillah dah besar dia sekarang. dah setahun lebih. dia manja dengan kami. kalau kami balik kerja satgi dia panggil kami. bila malam kami lepas dia dari sangkar. dia main dekat atas katil sambil peluk maksu". kemudian mama tanya

"bagi dia makan apa maksu?"

maksu : " selalu kami bagi dia makan buah. nasi ni dia kurang sikit. lagi satu, dia suka makan sumi"

aku dalam hati " wah boleh tahan mengada jugak abu ni "

pastu sambung sembang sembang dengan depa semua. dalam pukoi 6.30 petang mama ajak balik.

dalam kereta tu aku dengan along dok main tangkap tangkap gambar. dan lagi kami dua ni. haish. pastu mama pecut dan akhirnya kami sampai rumah lebih kurang pukoi 7.30 malam.



aku dengan along




tudung aku dah jadi serabai


END story!





No comments:

Post a Comment